Allt du behöver veta om försäljning

Alla söker vi genvägar. Vi söker sätt att generera maximal avkastning med minimal insats. Vi äter fettsnåla produkter, läser managementböcker och fuskar på matteproven i hopp om att imponera på människor som vi egentligen inte bryr oss om (mer om det i ett annat inlägg).

Det (h)ärliga med försäljning är att det inte går att fuska. Det finns heller inga genvägar utan att det är hårt och smart arbete som lönar sig i slutändan. Desto snabbare du inser det, desto snabbare kan du fokusera på rätt saker. Så som att identifiera rätt kunder, precisera deras behov och sedan se till att du får möjligheten att presentera ett anpassat förslag till dem. Allt ligger i dina händer och det är ditt ansvar att du kommunicerar till varje potentiell kund på ett sätt som gör att du får möjligheten att träffa dem.

Om någon hade ställt frågan om vad som är nycklarna till framgång inom försäljning så hade jag svarat följande (rangordnat och klart).

1. Lär dig älska hantverket

Hanverket – alltså det du gör varje dag för att nå framgång. Inse att det är kalla samtal, långa bilresor, hängivenhet, uppmärksamhet och förberedelse (och annat fint) som kommer att generera business. Bångstyriga kunder lär du springa på också. Lär dig älska de komponenterna, förslagsvis genom att skapa tydliga mål som du brinner för. Och du, det är ingen slump att de som jobbar hårdast blir bäst… Var ärlig med dig själv – har du gjort ditt bästa idag, har du nått de mål du satte i morse?

2. Avsätt tid för försäljning

Försäljning tar tid och kräver fokuserade insatser. Och även om du har optimerat ditt försäljningsarbete och disponerat en ansenlig del av dina fyrtio timmar på nykundsbearbetning så måste du ha respekt för att processen tar tid och timingen för kunden måste vara rätt. Därför – se till att du hela, hela tiden fyller på med nya potentiella kunder i den så kallade “pipen”. Var hittar du kunderna? Inte vet jag, på internet, i branschtidsskrifter, i gallerior, på husväggar? Use your imagination. Och sitt aldrig och vänta på besked från en kund på en offert. Skicka ut andra offerter.

3. Struktur, disciplin, uppföljning

Visst är det bra om du är nyfiken och om du tycker om att lära dig om andra människor men det räcker inte med hundögon och en rapp käft. Det handlar om att skapa ett system som hjälper dig komma ihåg vem du ska kontakta och när. Har du inget CRM-system? Well boo-hoo… Känner du till Excel? Har du en kalender som skickar ut automatiska påminnelser? There’s your Customer Relationship Management system. Use it. För det är omöjligt att komma ihåg att kontakta alla kunder som du har sagt att du ska kontakta igen om tre månader.

4. Relationer

Det är ganska populärt att prata om relationsbaserad försäljning och att man vill bygga “långsiktiga relationer” med sina kunder och så vidare. Relationer är viktigt, ja visst. Men relationer, riktiga, starka relationer mellan säljare och kund bygger man inte genom att leverera bullar eller äta middag utan genom att utlova ett mervärde och leverera på det – gång på gång på gång.

#kbk

Senaste inläggen